PRM, semestr letni 2002
laboratorium 4
1. Założyć katalog o nazwie lab4.
2. Przejść do katalogu lab4.
3. Pobrać plik prml4.c, zawierający błędy. Powinien
dawać następujący wynik na standardowym wyjsciu
4. Korzystając ze środowiska uruchomieniowego (edytor + kompilator + debugger),
znaleźć błedy w programie prml4.c i je naprawić.
Uwaga! Podczas pracy ze środowiskiem uruchomieniowym, należy przećwiczyć
następujące elementy:
1. wyświetlanie wartości zmiennej (variable)
(oraz parametru fukcji),
2. wykonanie wywołania funkcji jako pojedynczej instrukcji (F8) względnie
"wejście do środka" tej funkcji (F7),
3. zastawianie i zdejmowanie pułapki (breakpoint),
4. (dla ambitniejszych) wypisywanie wartości wyrażenia.
5. Napisać funkcję realizującą polecenie określone przez Prowadzącego.
Będzie to wyświetlanie odpowiedniego "wzorka".
6. Uruchomić napisany program i zademonstrować Prowadzącemu.
7. Wysłać program pocztą elektroniczną na adres Prowadzącego (tzn. nie do
J. Arabasa!)
Wskazówki
1. Środowisko uruchomieniowe uruchamia się poleceniem xwpe&).
Można również korzystać z innego debuggera, np. z xxgdb
2. Dyrektywa #define MAX 10 powoduje "utożsamienie" napisu <1>10
z napisem MAX. Innymi słowy, dyrektywa taka może służyć do nazywania
stałych liczbowych.
3. Definicja char tab[MAXX][MAXY] oznacza tablicę prostokątną
(macierz) o nazwie tab zawierającą MAXX*MAXY elementów typu
char. Dostęp do elementu przez podanie jego współrzędnych w tablicy, np.
tab[4][3]='a' oznacza wpisanie wartości 'a' do elementu tablicy
tab o współrzędnych 4,3. Pamiętajmy, że numeracja rozpoczna się od
zera!
4. Pobierając program wykonalny proszę nie zapomnieć o nadaniu mu atrybutu
wykonalności.
5. Tablice są "dziwnymi" obiektami języka C: jeśli przekaże się je jako
argument wywołania, to operacje na ich zawartości są widoczne na zewnątrz
funkcji.
6. Błędów należy szukać w funkcjach pozaZak i w pętlach for ;-).
Powodzenia!