PRM, semestr letni 2002

laboratorium 4


1. Założyć katalog o nazwie lab4.
2. Przejść do katalogu lab4.
3. Pobrać plik prml4.c, zawierający błędy. Powinien dawać następujący wynik na standardowym wyjsciu
4. Korzystając ze środowiska uruchomieniowego (edytor + kompilator + debugger), znaleźć błedy w programie prml4.c i je naprawić.
Uwaga! Podczas pracy ze środowiskiem uruchomieniowym, należy przećwiczyć następujące elementy: 1. wyświetlanie wartości zmiennej (variable) (oraz parametru fukcji),
2. wykonanie wywołania funkcji jako pojedynczej instrukcji (F8) względnie "wejście do środka" tej funkcji (F7),
3. zastawianie i zdejmowanie pułapki (breakpoint),
4. (dla ambitniejszych) wypisywanie wartości wyrażenia.
5. Napisać funkcję realizującą polecenie określone przez Prowadzącego. Będzie to wyświetlanie odpowiedniego "wzorka".
6. Uruchomić napisany program i zademonstrować Prowadzącemu.
7. Wysłać program pocztą elektroniczną na adres Prowadzącego (tzn. nie do J. Arabasa!)


Wskazówki 1. Środowisko uruchomieniowe uruchamia się poleceniem xwpe&). Można również korzystać z innego debuggera, np. z xxgdb
2. Dyrektywa #define MAX 10 powoduje "utożsamienie" napisu <1>10 z napisem MAX. Innymi słowy, dyrektywa taka może służyć do nazywania stałych liczbowych.
3. Definicja char tab[MAXX][MAXY] oznacza tablicę prostokątną (macierz) o nazwie tab zawierającą MAXX*MAXY elementów typu char. Dostęp do elementu przez podanie jego współrzędnych w tablicy, np. tab[4][3]='a' oznacza wpisanie wartości 'a' do elementu tablicy tab o współrzędnych 4,3. Pamiętajmy, że numeracja rozpoczna się od zera!
4. Pobierając program wykonalny proszę nie zapomnieć o nadaniu mu atrybutu wykonalności.
5. Tablice są "dziwnymi" obiektami języka C: jeśli przekaże się je jako argument wywołania, to operacje na ich zawartości są widoczne na zewnątrz funkcji.
6. Błędów należy szukać w funkcjach pozaZak i w pętlach for ;-).


Powodzenia!