<html>

<head>
<title>Strona przedmiotu "Podstawy Sztucznej Inteligencji"</title>
<meta http-equiv="content-type" content="text/html; charset=UTF-8">
</head>

<body bgcolor="#BBBBBB">

<center>
<h1>Zaawansowane uczenie maszynowe</h1>
</center>

<h1></h1>
<hr>
<h1></h1>

<p>
  To jest strona domowa przedmiotu <em>Zaawansowane uczenie
  maszynowe</em> (ZUM) prowadzonego na Wydziale Elektroniki i Technik
  Informacyjnych Politechniki Warszawskiej. Można tu znaleźć
  informacje organizacyjne oraz materiały pomocnicze.</p>

<p>
  Komentarze na temat zawartości tej strony i inne uwagi dotyczące
  przedmiotu
  proszę <a href="mailto:p.cichosz@elka.pw.edu.pl?subject=ZUM">kierować
  pocztą</a>.</p>

<h3>Zawartość strony</h3>
<ol>
<li> <a href="#o">O przedmiocie</a></li>
<li> <a href="#akt">Aktualności</a></li>
<li> <a href="#real">Warianty realizacji</a></li>
<li> <a href="#real20Z">Realizacja 20Z</a></li>
<li> <a href="#oc">Zasady oceniania</a></li>
<li> <a href="#prj">Projekt</a></li>
<li> <a href="#kol">Kolokwia</a></li>
<li> <a href="#plan">Plan wykładów (przybliżony)</a></li>
<li> <a href="#sla">Slajdy do wykładów (realizacja zdalna)</a></li>
<li> <a href="#wyk">Notatki do wykładów (realizacja
    stacjonarna)</a></li>
<li> <a href="#cw">Ćwiczenia sprawdzające</a></li>
<li> <a href="#demo">Demonstracje użycia wybranych funkcji w R</a></li>
<li> <a href="#kod">Przykłady kodu w R</a></li>
<li> <a href="#lit">Literatura</a></li>
</ol>


<h3><a name="o">O przedmiocie</a></h3>

<p>
  Przedmiot kierowany jest do studentów studiów magisterskich, którzy
  mieli już wcześniej pierwszy kontakt z elementami teorii i
  podstawowymi algorytmami uczenia maszynowego. Ma on na celu
  poszerzenie oraz pogłębienie ich wiedzy w tym zakresie. Da on także
  okazję do zdobycia doświadczeń praktycznych dotyczących
  implementacji i stosowania algorytmów uczenia maszynowego do
  tworzenia modeli predykcyjnych. Bardziej szczegółowe informacje
  zawiera <a href="zum-konspekt.pdf">oficjalny konspekt
  przedmiotu</a>.</p>

<p>
  Przedmiot ma być docelowo kontynuacją przedmiotu <em>Uczenie
  maszynowe</em> (UM), który będzie prowadzony na studiach
  inżynierskich, lecz pełna synchronizacja zakresów wykładów nastąpi
  dopiero po pierwszych realizacjach obu przedmiotów. W początkowych
  realizacjach ZUM założenia na temat wstępnej wiedzy studentów będą
  nieco słabsze a udział treści "przypominających" nieco większy.</p>

<p>
  Przedmiot zastępuje w ofercie dydaktycznej dotychczasowy
  przedmiot <em>Metody odkrywania wiedzy</em> (MOW) i jest do niego w
  znacznym stopniu podobny. Występują jednak różnice w
  rozkładzie akcentów (mniej uwagi poświęca się zagadnieniom
  podstawowym aby w zamian omówić szerzej i bardziej wnikliwie
  zagadnienia bardziej zaawansowane), a także układzie treści. W
  trakcie naturalnej ewolucji przedmiotu różnice te będą się
  zwiększać.</p>


<h3><a name="akt">Aktualności</a></h3>

<!-- <p> -->
<!--   W terminie wykładu 15, w czwartek 28 stycznia, odbędzie się -->
<!--   kolokwium 2, które zostanie przeprowadzone na Moodle. Będzie ono -->
<!--   miało postać testu jednokrotnego wyboru, w którym pytania będą -->
<!--   zbliżone do ćwiczeń udostępnianych po wykładach. Dokładniejsze -->
<!--   informacje na temat organizacji kolokwium zostaną wysłane na listę -->
<!--   mailową przedmiotu. -->

<!-- <p> -->
<!--   W terminie wykładu 8, w czwartek 26 listopada, odbędzie się -->
<!--   kolokwium 1, które zostanie przeprowadzone na Moodle. Będzie ono -->
<!--   miało postać testu jednokrotnego wyboru, w którym pytania będą -->
<!--   zbliżone do ćwiczeń udostępnianych po wykładach. Dokładniejsze -->
<!--   informacje na temat organizacji kolokwium zostaną wysłane na listę -->
<!--   mailową przedmiotu. -->

<!-- <p> -->
<!--   Są już dostępne <a href="#prj">informacje o projekcie</a>.</p> -->

 <p>
   Przedmiot jest w ofercie dydaktycznej WEiTI na semestr 21L. 

<!-- <p> -->
<!--   Przedmiot jest realizowany po raz pierwszy w semestrze 21L. Wykłady -->
<!--   odbywają się w czwartki w godzinach 8-10 i zgodnie z decyzją władz -->
<!--   uczelni prowadzone są w trybie zdalnym. Realizacja projektu -->
<!--   następuje samodzielnie w zespołach projektowych z możliwością -->
<!--   korzystania z konsultacji (w trybie zdalnym).</p> -->

<h3><a name="real">Warianty realizacji</a></h3>
  
<p>
  Przedmiot jest przygotowany do realizacji w dwóch trybach:
  <ul>
    <li> <b>stacjonarnym:</b> wykłady w sali, z użyciem tablicy,
    <li> <b>zdalnym:</b> wykłady w formie konferencji online, z
    użyciem slajdów.
  </ul>
  W każdym przypadku terminy wykładów są zgodne z obowiązującym rozkładem zajęć.</p>


<h3><a name="real20Z">Realizacja w semestrze 20Z</a></h3>

<ol>

<li> Zgodnie z decyzjami władz PW w semestrze 20Z zajęcia wykładowe
  prowadzone są w trybie zdalnym. Będą się one odbywać w terminie
  określonym przez rozkład zajęć w formie konferencji online.</li>

<br>

<li> Realizacja projektu następuje samodzielnie w zespołach
  projektowych z możliwością korzystania z konsultacji w trybie
  zdalnym.</li>

<br>

<li> Do realizacji przedmiotu wykorzystywane są następujące narzędzia:
  <ul>
    <li> <b><a href="https://studia.elka.pw.edu.pl">serwer dydaktyczny Studia</a></b>: tabela ocen,
      lista mailowa,</li>
    <!-- <li> <b><a href="https://moodle.usos.pw.edu.pl/course/view.php?id=67">Moodle</a></b>: -->
    <li> <b>Moodle</b>: informacje organizacyjne dotyczące zdalnych
      wykładów i konsultacji, materiały dydaktyczne, kolokwia
      zdalne,</li>
    <!-- <li> <b><a href="https://usosweb.usos.pw.edu.pl/kontroler.php?_action=katalog2/przedmioty/pokazPrzedmiot&kod=103A-INSZI-MSP-ZUM">USOSweb</a></b>:
      protokół ocen, -->
    <li> <b>USOSweb</b>: protokół ocen,
    <li> <b>wybrana platforma konferencji online</b>: wykłady i
      konsultacje zdalne (szczegółowe informacje dostępne w sekcji
      ogólnej kursu Moodle).</li>
  </ul>
</li>

<br>
   
<li> We wszystkich sprawach nieuregulowanych tutaj mają zastosowanie
  ogólne zasady określone przez Regulamin Studiów PW oraz bieżące
  rozporządzenia i zalecenia władz PW.</li>

</ol>


<h3><a name="oc">Zasady oceniania</a></h3>

<p>
Ocena z przedmiotu ustalana jest na podstawie:
<ul>
<li> dwóch kolokwiów -- razem do 50 punktów,</li>
<li> projektu -- do 50 punktów.</li>
</ul>
Końcowa ocena jest wyznaczana na podstawie łącznej punktacji (0-100) przez
zastosowanie standardowych progów.</p>


<h3><a name="prj">Projekt</a></h3>

<p>
  W obecnym semestrze projekt jest prowadzony w całości przeze
  mnie. Proszę o zapoznanie się
  z <a href="zum-projekt-zasady.html">zasadami</a> i zgłoszenia
  zespołów za pomocą arkusza wyboru tematu (link wysłany na listę
  mailową przedmiotu oraz dostępny w sekcji ogólnej kursu Moodle).

  
<!-- <p> -->
<!-- Tematy projektu zostaną przedstawione nie później niż w 3. tygodniu semestru.</p> -->

<!-- <p> -->
<!-- W obecnym semestrze projekt prowadzą: -->

<!-- <ol> -->

<!-- <li><a href="mailto:rbiedrzy@elka.pw.edu.pl?subject=ZUM-projekt">Rafał Biedrzycki</a> -->
<!--     (pok. 24, konsultacje: czwartek 14.30-16) -- <b>do 15 zespołów</b>.</li> -->

<!-- <li><a href="mailto:p.cichosz@elka.pw.edu.pl?subject=ZUM-projekt">Paweł Cichosz</a> -->
<!--      (pok. 24, konsultacje: czwartek 8.45-10.10) -- <b>do 15 zespołów</b>.</li> -->
  
<!-- </ol></p> -->

<!-- <p> -->
<!--  Proszę o zapoznanie się -->
<!-- z <a href="zum-projekt-zasady.html">zasadami</a> i zgłoszenia zespołów -->
<!-- z wybranymi tematami <b>bezpośrednio do odpowiednich prowadzących</b>.</p> -->

<!-- <\!-- <\\!-- Wybór tematu jest w pełni swobodny, z zastrzeżeniem podanego wyżej -\\-> -\-> -->
<!-- <\!-- <\\!-- ograniczenia maksymalnej liczby zespołów u każdego z prowadzących. -\\-> -\-> -->

<!-- <p> -->
<!-- W przypadku wyczerpania limitu miejsc u prowadzącego wybrany temat -->
<!-- otrzymają Państwo informację o nieprzyjęciu zgłoszenia i prośbę o wybranie -->
<!-- tematu u drugiego prowadzącego. Na stronach z tematami obu prowadzących -->
<!-- będą zamieszczane informacje o liczbie wolnych miejsc lub o zajętości tematów.</p> -->

<!-- <p> -->
<!-- Prosimy o konsultowanie zagadnień dotyczących projektu wyłącznie z -->
<!-- prowadzącym wybrany temat.</p> -->

<ul>
  <!-- <li> <a href="/~rbiedrzy/ZUM/index.html">Tematy projektu -- Rafał Biedrzycki</a>.</li> -->
  <li> <a href="zum-projekt-tematy.html">Tematy projektu</a>.</li>

  <li> <a href="zum-projekt-zasady.html">Zasady realizacji
  projektu</a> (mogą być uszczegóławiane lub modyfikowane przez
  prowadzących).</li>

  <li> <a href="zum-R.html">Informacje o języku R</a>. Jest to
    podstawowe środowisko realizacji projektu.</li>

</ul>

<h3><a name="kol">Kolokwia</a></h3>

<h4>Zasady</h4>

<ol>

<li> Kolokwia mają charakter "pisemnego sprawdzianu z notatkami", co
oznacza, że każdy uczestnik może korzystać z dowolnych <em>własnych</em>
(przyniesionych ze sobą) materiałów na papierze (kartek, zeszytów, książek
  itp.), lecz nie może się nimi wymieniać z innymi osobami.

<li> W przypadku realizacji przedmiotu w trybie zdalnym kolokwia
  odbywają się w formie testów Moodle.

<li> Pierwsze kolokwium odbywa się mniej więcej w połowie semestru
(między 7 a 9 wykładem) w terminie ogłaszanym z dwutygodniowym
wyprzedzeniem, a drugie kolokwium -- zazwyczaj w terminie ostatniego
wykładu w semestrze.

<li> Kolokwium poprawkowe, na którym można poprawiać ocenę z jednego bądź
obu kolokwiów, jest organizowane w ostatnich dniach semestru lub
pierwszych dniach sesji. Udział w nim oznacza rezygnację z oceny uzyskanej
wcześniej (z wyjątkiem sytuacji, gdy stosowanie tej zasady powodowałoby
niezaliczenie przedmiotu).

</ol>


<h3><a name="plan">Plan wykładów (przybliżony)</a></h3>

<table border="1">
<tbody>

<tr>
   <td>Wykład</td> <td>Temat</td>
</tr>

<tr>
   <td>1</td>
   <td>Informacje organizacyjne i wprowadzenie </td>
</tr>
<tr>
   <td>2-3</td>
   <td>Przegląd/przypomnienie elementów teorii (PAC-uczenie, wymiar
   VC) i podstawowych algorytmów (drzewa decyzyjne, naiwny
   klasyfikator bayesowski, model liniowy, ocena jakości modeli)</td>
</tr>
<tr>
   <td>4</td>
   <td>Bliższe spojrzenie na drzewa decyzyjne (przycinanie, obsługa
   brakujących wartości atrybutów, drzewa regresji, drzewa
   modeli)</td>
</tr>
<tr>
   <td>5</td>
   <td>Bliższe spojrzenie na klasyfikację bayesowską (sieci
   bayesowskie, nie całkiem naiwny klasyfikator bayesowski)</td>
</tr>
<tr>
   <td>6</td>
   <td> Bliższe spojrzenie na modele liniowe (estymacja parametrów,
   diagnostyka, regresja logistyczna, kalibracja predykcji
   probabilistycznych)</td>
</tr>
<tr>
   <td>7</td>
   <td>Regularyzacja modeli, algorytm SVM (maksymalizacja marginesu,
   postać prymalna)</td>
</tr>
<tr>
   <td>8</td>
   <td>Kolokwium 1</td>
</tr>
<tr>  
   <td>9</td>
   <td>Algorytm SVM c.d. (postać dualna, funkcje jądrowe, wariant do
   regresji), modele bazowe (koncepcja, tworzenie modeli bazowych,
   łączenie predykcji).</td>
</tr>
<tr>
   <td>10</td>
   <td>Modele zespołowe c.d. (bagging, las losowy, boosting)</td>
</tr>
<tr>
   <td>11</td>
   <td>Koszty pomyłek, nierównoważone klasy, bliższe spojrzenie na
   ocenę jakości modeli (ocena klasyfikacji wieloklasowej, procedury
   oceny, kryteria informacyjne)</td>
</tr>
<tr>
   <td>12</td>
   <td>Grupowanie (k-środków, gęstościowe, ocena jakości)</td>
</tr>
<tr>
   <td>13</td>
   <td>Detekcja anomalii (klasyfikacja jednoklasowa, niepodobieństwo
   do sąsiadów, niepodobieństwo do grup)</td>
</tr>
<tr>
   <td>14</td>
   <td>Selekcja i transformacja atrybutów </td>
</tr>
<tr>
   <td>15</td>
   <td>Kolokwium 2</td>
</tr>   
</tbody>
</table>


<h3><a name="sla">Slajdy do wykładów (realizacja zdalna)</a></h3>

<p>
Dla wykładów realizowanych zdalnie będą tu po każdym wykładzie
zamieszczane używane slajdy.</p>

<ul>
  <!-- <li> <a href="slajdy/zum-s1.pdf">Slajdy do wykładu 1</a>.</li> -->
  <!-- <li> <a href="slajdy/zum-s2.pdf">Slajdy do wykładu 2</a>.</li> -->
  <!-- <li> <a href="slajdy/zum-s3.pdf">Slajdy do wykładu 3</a>.</li> -->
  <!-- <li> <a href="slajdy/zum-s4.pdf">Slajdy do wykładu 4</a>.</li> -->
  <!-- <li> <a href="slajdy/zum-s5.pdf">Slajdy do wykładu 5</a>.</li> -->
  <!-- <li> <a href="slajdy/zum-s6.pdf">Slajdy do wykładu 6</a>.</li> -->
  <!-- <li> <a href="slajdy/zum-s7.pdf">Slajdy do wykładu 7</a>.</li> -->
  <!-- <li> <a href="slajdy/zum-s9.pdf">Slajdy do wykładu 9</a>.</li> -->
  <!-- <li> <a href="slajdy/zum-s10.pdf">Slajdy do wykładu 10</a>.</li> -->
  <!-- <li> <a href="slajdy/zum-s11.pdf">Slajdy do wykładu 11</a>.</li> -->
  <!-- <li> <a href="slajdy/zum-s12.pdf">Slajdy do wykładu 12</a>.</li> -->
  <!-- <li> <a href="slajdy/zum-s13.pdf">Slajdy do wykładu 13</a>.</li> -->
  <!-- <li> <a href="slajdy/zum-s14.pdf">Slajdy do wykładu 14</a>.</li> -->
</ul>


<h3><a name="wyk">Notatki do wykładów (realizacja stacjonarna)</a></h3>

<p>
Dla wykładów realizowanych stacjonarnie będzie tu po każdym wykładzie
zamieszczana notatka podsumowująca jego treść.</p>

<ul>
  <li> <a href="wyklad/zum-podstawy-teoria.pdf">Przegląd/przypomnienie
  podstawowych elementów teorii uczenia się</a> (materiał
    uzupełniający do wykładu 2).</li>
  <li> <a href="wyklad/zum-podstawy-algorytmy.pdf">Przegląd/przypomnienie
  podstawowych algorytmów uczenia się</a> (materiał uzupełniający do
    wykładów 2 i 3).</li>
  <li> <a href="wyklad/zum-podstawy-ocena.pdf">Przegląd/przypomnienie
  podstawowych metod oceny jakości modeli</a> (materiał uzupełniający
  do wykładu 3).</li>
</ul>  


<!-- <ul> -->
<!--   <li> <a href="wyklad/zum-w1.pdf">Podsumowanie wykładu 1</a>.</li> -->
<!--   <li> <a href="wyklad/zum-w2.pdf">Podsumowanie wykładu 2</a>.</li> -->
<!--   <\!-- <li> <a href="wyklad/zum-w3.pdf">Podsumowanie wykładu 3</a>.</li> -\-> -->
<!--   <li> <a href="wyklad/zum-w3r.pdf">Podsumowanie wykładu 3 (wersja z -->
<!--           rozszerzonym komentarzem na czas zawieszania zajęć)</a>.</li> -->
<!--   <\!-- <li> <a href="wyklad/zum-w4.pdf">Podsumowanie wykładu 4</a>.</li> -\-> -->
<!--   <li> <a href="wyklad/zum-w4r.pdf">Podsumowanie wykładu 4 (wersja z -->
<!--           rozszerzonym komentarzem na czas zawieszania zajęć)</a>.</li> -->
<!--   <\!-- <li> <a href="wyklad/zum-w5.pdf">Podsumowanie wykładu 5</a>.</li> -\-> -->
<!--   <li> <a href="wyklad/zum-w5r.pdf">Podsumowanie wykładu 5 (wersja z -->
<!--           rozszerzonym komentarzem na czas zawieszania zajęć)</a>.</li> -->
<!--   <\!-- <li> <a href="wyklad/zum-w6.pdf">Podsumowanie wykładu 6</a>.</li> -\-> -->
<!--   <li> <a href="wyklad/zum-w6r.pdf">Podsumowanie wykładu 6 (wersja z -->
<!--           rozszerzonym komentarzem na czas zawieszania zajęć)</a>.</li> -->
<!--   <\!-- <li> <a href="wyklad/zum-w7.pdf">Podsumowanie wykładu 7</a>.</li> -\-> -->
<!--   <li> <a href="wyklad/zum-w7r.pdf">Podsumowanie wykładu 7 (wersja z -->
<!--           rozszerzonym komentarzem na czas zawieszania zajęć)</a>.</li> -->
<!--   <\!-- <li> <a href="wyklad/zum-w8.pdf">Podsumowanie wykładu 8</a>.</li> -\-> -->
<!--   <li> <a href="wyklad/zum-w8r.pdf">Podsumowanie wykładu 8 (wersja z -->
<!--           rozszerzonym komentarzem na czas zawieszania zajęć)</a>.</li> -->
<!--   <\!-- <li> <a href="wyklad/zum-w9.pdf">Podsumowanie wykładu 9</a>.</li> -\-> -->
<!--   <li> <a href="wyklad/zum-w9r.pdf">Podsumowanie wykładu 9 (wersja z -->
<!--           rozszerzonym komentarzem na czas zawieszania zajęć)</a>.</li>   -->
<!--   <\!-- <li> <a href="wyklad/zum-w10.pdf">Podsumowanie wykładu 10</a>.</li> -\-> -->
<!--   <li> <a href="wyklad/zum-w10r.pdf">Podsumowanie wykładu 10 (wersja z -->
<!--           rozszerzonym komentarzem na czas zawieszania zajęć)</a>.</li> -->
<!--   <\!-- <li> <a href="wyklad/zum-w11.pdf">Podsumowanie wykładu 11</a>.</li> -\-> -->
<!--   <li> <a href="wyklad/zum-w11r.pdf">Podsumowanie wykładu 11 (wersja z -->
<!--           rozszerzonym komentarzem na czas zawieszania zajęć)</a>.</li> -->
<!--   <\!-- <li> <a href="wyklad/zum-w12.pdf">Podsumowanie wykładu 12</a>.</li> -\-> -->
<!--   <li> <a href="wyklad/zum-w12r.pdf">Podsumowanie wykładu 12 (wersja z -->
<!--           rozszerzonym komentarzem na czas zawieszania zajęć)</a>.</li> -->
<!--   <\!-- <li> <a href="wyklad/zum-w13.pdf">Podsumowanie wykładu 13</a>.</li> -\-> -->
<!--   <li> <a href="wyklad/zum-w13r.pdf">Podsumowanie wykładu 13 (wersja z -->
<!--           rozszerzonym komentarzem na czas zawieszania zajęć)</a>.</li> -->
<!--   <\!-- <li> <a href="wyklad/zum-w14.pdf">Podsumowanie wykładu 14</a>.</li> -\-> -->
<!--   <li> <a href="wyklad/zum-w14r.pdf">Podsumowanie wykładu 14 (wersja z -->
<!--           rozszerzonym komentarzem na czas zawieszania zajęć)</a>.</li> -->
<!-- </ul> -->


<h3><a name="cw">Ćwiczenia sprawdzające</h3>

<p>
  W trakcie semestru będą tu udostępniane ćwiczenia do (niektórych)
  wykładów, mające na celu ułatwienie weryfikacji zrozumienia ich
  treści i przygotowania się do kolokwiów.</p>

<ul>
  <!-- <li> <a href="cwiczenia/zum-c2.pdf">Ćwiczenia do wykładu 2</a>.</li> -->
  <!-- <li> <a href="cwiczenia/zum-c3.pdf">Ćwiczenia do wykładu 3</a>.</li> -->
  <!-- <li> <a href="cwiczenia/zum-c4.pdf">Ćwiczenia do wykładu 4</a>.</li> -->
  <!-- <li> <a href="cwiczenia/zum-c5.pdf">Ćwiczenia do wykładu 5</a>.</li> -->
  <!-- <li> <a href="cwiczenia/zum-c6.pdf">Ćwiczenia do wykładu 6</a>.</li> -->
  <!-- <li> <a href="cwiczenia/zum-c7.pdf">Ćwiczenia do wykładu 7</a>.</li> -->
  <!-- <li> <a href="cwiczenia/zum-c9.pdf">Ćwiczenia do wykładu 9</a>.</li> -->
  <!-- <li> <a href="cwiczenia/zum-c10.pdf">Ćwiczenia do wykładu 10</a>.</li> -->
  <!-- <li> <a href="cwiczenia/zum-c11.pdf">Ćwiczenia do wykładu 11</a>.</li> -->
  <!-- <li> <a href="cwiczenia/zum-c12.pdf">Ćwiczenia do wykładu 12</a>.</li> -->
  <!-- <li> <a href="cwiczenia/zum-c13.pdf">Ćwiczenia do wykładu 13</a>.</li> -->
  <!-- <li> <a href="cwiczenia/zum-c14.pdf">Ćwiczenia do wykładu 14</a>.</li> -->
</ul>
  

<h3><a name="demo">Demonstracje użycia wybranych funkcji w R</a></h3>

<p>
Znajdują się tu bardzo proste demonstracje w języku R nawiązujące do
niektórych zagadnień omawianych na wykładzie, które mogą być punktem
wyjścia do samodzielnego eksperymentowania dla osób po raz pierwszy
stykającym się z tym środowiskiem. Zachęcam do prześledzenia i
rozwinięcia tych przykładów, a w szczególności do zapoznania się z
używanymi funkcjami i znaczeniem ich argumentów oraz zrozumienia
stosowanych niekiedy prostych idiomów języka R, co może istotnie
przyspieszyć oswajanie się z nim i ułatwić pracę nad projektem. Będę
oczywiście wdzięczny za wytknięcie błędów, gdyby takie się tu
wkradły. Numeracja przykładów służy wyłącznie celom porządkowym i nie
ma związku z kolejnością wykładów, a ich zakres nie odpowiada ściśle
zakresowi wykładu.</p>

<!-- TODO: aktualizacja w celu lepszego dopasowania do ZUM -->

<ol>
<li> <a href="R/zum-R1.html">Przykłady w R (1)</a>
<li> <a href="R/zum-R2.html">Przykłady w R (2)</a>
<li> <a href="R/zum-R3.html">Przykłady w R (3)</a>
<li> <a href="R/zum-R4.html">Przykłady w R (4)</a>
<li> <a href="R/zum-R5.html">Przykłady w R (5)</a>
<li> <a href="R/zum-R6.html">Przykłady w R (6)</a>
<li> <a href="R/zum-R7.html">Przykłady w R (7)</a>
<li> <a href="R/zum-R8.html">Przykłady w R (8)</a>
<li> <a href="R/zum-R9.html">Przykłady w R (9)</a>
<li> <a href="R/zum-R10.html">Przykłady w R (10)</a>
<li> <a href="R/zum-R11.html">Przykłady w R (11)</a>
<li> <a href="R/zum-R12.html">Przykłady w R (12)</a>
</ol>

<h3><a name="kod">Przykłady kodu w R</a></h3>

<p>
Jako zachętę do zapoznania się z właściwościami R jako języka
programowania zamieszczam tu przykładowe pliki źródłowe ilustrujące
niektóre z tych właściwości.</p>

<ol>
<li> <a href="progR/index.R">index.R</a> (demonstracja indeksowania
wektorów i tablic)
<li> <a href="progR/list.R">list.R</a> (demonstracja list)
<li> <a href="progR/noloop.R">noloop.R</a> (demonstracja możliwości
unikania pętli)
<li> <a href="progR/scope.R">scope.R</a> (demonstracja leksykalnego
zasięgu i domknięć)
<li> <a href="progR/lazy.R">lazy.R</a> (demonstracja leniwej ewaluacji)
<li> <a href="progR/class.R">class.R</a> (demonstracja klas i metod)
<li> <a href="progR/oper.R">oper.R</a> (demonstracja przeciążania operatorów)
<li> <a href="progR/quine.R">quine.R</a> (ciekawostka:
demonstracja <em>quine'ów</em>)
<li> <a href="progR/tupper.R">tupper.R</a> (ciekawostka: demonstracja
formuły Tuppera)
</ol>

<h3><a name="lit">Literatura</a></h3>

<p>
Literatura dotycząca szczegółowych zagadnień, w tym zwłaszcza tematów
projektu, rekomendowana jest indywidualnie w ramach konsultacji. Tutaj
zamieszczam tylko nieliczne wybrane książki, których zakres tematyczny
w znacznym stopniu jest zgodny z zakresem przedmiotu.</p>


<ul>

<li> Witten I. H., Frank E., Hall M. A., Pal, C. J. (2016). Data Mining: Practical
  Machine Learning Tools and Techniques (4th edition). Morgan Kaufmann.

<li> Hastie, T., Tibshirani, R., Friedman, J. (2016). The Elements of
  Statistical Learning: Data Mining, Inference, and Prediction (2nd
  edition). Springer.
  
<li> Mitchell, T. Machine Learning. McGraw-Hill, 1997,
  
<li> Han J., Kamber M., Pei J. (2011). Data Mining: Concepts and
  Techniques (3rd edition). Morgan Kaufmann.

<li> Koronacki J., Ćwik J. (2008). Statystyczne systemy uczące
  się. Oficyna Wydawnicza Exit.

<li> Biecek P. (2014). Przewodnik po pakiecie R. Oficyna Wydawnicza GIS.

<li> Cichosz P. (2015). <a href="../DMR">Data Mining Algorithms: Explained Using
R</a>. Wiley.  

</ul>


<h1></h1>


<address>
<a href="mailto:p.cichosz@elka.pw.edu.pl">Paweł Cichosz</a>
</address>

</body>
</html>