<html> <head> <title>Strona przedmiotu "Podstawy Sztucznej Inteligencji"</title> <meta http-equiv="content-type" content="text/html; charset=UTF-8"> </head> <body bgcolor="#BBBBBB"> <center> <h1>Zaawansowane uczenie maszynowe</h1> </center> <h1></h1> <hr> <h1></h1> <p> To jest strona domowa przedmiotu <em>Zaawansowane uczenie maszynowe</em> (ZUM) prowadzonego na Wydziale Elektroniki i Technik Informacyjnych Politechniki Warszawskiej. Można tu znaleźć informacje organizacyjne oraz materiały pomocnicze.</p> <p> Komentarze na temat zawartości tej strony i inne uwagi dotyczące przedmiotu proszę <a href="mailto:p.cichosz@elka.pw.edu.pl?subject=ZUM">kierować pocztą</a>.</p> <h3>Zawartość strony</h3> <ol> <li> <a href="#o">O przedmiocie</a></li> <li> <a href="#akt">Aktualności</a></li> <li> <a href="#real">Warianty realizacji</a></li> <li> <a href="#real20Z">Realizacja 20Z</a></li> <li> <a href="#oc">Zasady oceniania</a></li> <li> <a href="#prj">Projekt</a></li> <li> <a href="#kol">Kolokwia</a></li> <li> <a href="#plan">Plan wykładów (przybliżony)</a></li> <li> <a href="#sla">Slajdy do wykładów (realizacja zdalna)</a></li> <li> <a href="#wyk">Notatki do wykładów (realizacja stacjonarna)</a></li> <li> <a href="#cw">Ćwiczenia sprawdzające</a></li> <li> <a href="#demo">Demonstracje użycia wybranych funkcji w R</a></li> <li> <a href="#kod">Przykłady kodu w R</a></li> <li> <a href="#lit">Literatura</a></li> </ol> <h3><a name="o">O przedmiocie</a></h3> <p> Przedmiot kierowany jest do studentów studiów magisterskich, którzy mieli już wcześniej pierwszy kontakt z elementami teorii i podstawowymi algorytmami uczenia maszynowego. Ma on na celu poszerzenie oraz pogłębienie ich wiedzy w tym zakresie. Da on także okazję do zdobycia doświadczeń praktycznych dotyczących implementacji i stosowania algorytmów uczenia maszynowego do tworzenia modeli predykcyjnych. Bardziej szczegółowe informacje zawiera <a href="zum-konspekt.pdf">oficjalny konspekt przedmiotu</a>.</p> <p> Przedmiot ma być docelowo kontynuacją przedmiotu <em>Uczenie maszynowe</em> (UM), który będzie prowadzony na studiach inżynierskich, lecz pełna synchronizacja zakresów wykładów nastąpi dopiero po pierwszych realizacjach obu przedmiotów. W początkowych realizacjach ZUM założenia na temat wstępnej wiedzy studentów będą nieco słabsze a udział treści "przypominających" nieco większy.</p> <p> Przedmiot zastępuje w ofercie dydaktycznej dotychczasowy przedmiot <em>Metody odkrywania wiedzy</em> (MOW) i jest do niego w znacznym stopniu podobny. Występują jednak różnice w rozkładzie akcentów (mniej uwagi poświęca się zagadnieniom podstawowym aby w zamian omówić szerzej i bardziej wnikliwie zagadnienia bardziej zaawansowane), a także układzie treści. W trakcie naturalnej ewolucji przedmiotu różnice te będą się zwiększać.</p> <h3><a name="akt">Aktualności</a></h3> <!-- <p> --> <!-- W terminie wykładu 15, w czwartek 28 stycznia, odbędzie się --> <!-- kolokwium 2, które zostanie przeprowadzone na Moodle. Będzie ono --> <!-- miało postać testu jednokrotnego wyboru, w którym pytania będą --> <!-- zbliżone do ćwiczeń udostępnianych po wykładach. Dokładniejsze --> <!-- informacje na temat organizacji kolokwium zostaną wysłane na listę --> <!-- mailową przedmiotu. --> <!-- <p> --> <!-- W terminie wykładu 8, w czwartek 26 listopada, odbędzie się --> <!-- kolokwium 1, które zostanie przeprowadzone na Moodle. Będzie ono --> <!-- miało postać testu jednokrotnego wyboru, w którym pytania będą --> <!-- zbliżone do ćwiczeń udostępnianych po wykładach. Dokładniejsze --> <!-- informacje na temat organizacji kolokwium zostaną wysłane na listę --> <!-- mailową przedmiotu. --> <!-- <p> --> <!-- Są już dostępne <a href="#prj">informacje o projekcie</a>.</p> --> <p> Przedmiot jest w ofercie dydaktycznej WEiTI na semestr 21L. <!-- <p> --> <!-- Przedmiot jest realizowany po raz pierwszy w semestrze 21L. Wykłady --> <!-- odbywają się w czwartki w godzinach 8-10 i zgodnie z decyzją władz --> <!-- uczelni prowadzone są w trybie zdalnym. Realizacja projektu --> <!-- następuje samodzielnie w zespołach projektowych z możliwością --> <!-- korzystania z konsultacji (w trybie zdalnym).</p> --> <h3><a name="real">Warianty realizacji</a></h3> <p> Przedmiot jest przygotowany do realizacji w dwóch trybach: <ul> <li> <b>stacjonarnym:</b> wykłady w sali, z użyciem tablicy, <li> <b>zdalnym:</b> wykłady w formie konferencji online, z użyciem slajdów. </ul> W każdym przypadku terminy wykładów są zgodne z obowiązującym rozkładem zajęć.</p> <h3><a name="real20Z">Realizacja w semestrze 20Z</a></h3> <ol> <li> Zgodnie z decyzjami władz PW w semestrze 20Z zajęcia wykładowe prowadzone są w trybie zdalnym. Będą się one odbywać w terminie określonym przez rozkład zajęć w formie konferencji online.</li> <br> <li> Realizacja projektu następuje samodzielnie w zespołach projektowych z możliwością korzystania z konsultacji w trybie zdalnym.</li> <br> <li> Do realizacji przedmiotu wykorzystywane są następujące narzędzia: <ul> <li> <b><a href="https://studia.elka.pw.edu.pl">serwer dydaktyczny Studia</a></b>: tabela ocen, lista mailowa,</li> <!-- <li> <b><a href="https://moodle.usos.pw.edu.pl/course/view.php?id=67">Moodle</a></b>: --> <li> <b>Moodle</b>: informacje organizacyjne dotyczące zdalnych wykładów i konsultacji, materiały dydaktyczne, kolokwia zdalne,</li> <!-- <li> <b><a href="https://usosweb.usos.pw.edu.pl/kontroler.php?_action=katalog2/przedmioty/pokazPrzedmiot&kod=103A-INSZI-MSP-ZUM">USOSweb</a></b>: protokół ocen, --> <li> <b>USOSweb</b>: protokół ocen, <li> <b>wybrana platforma konferencji online</b>: wykłady i konsultacje zdalne (szczegółowe informacje dostępne w sekcji ogólnej kursu Moodle).</li> </ul> </li> <br> <li> We wszystkich sprawach nieuregulowanych tutaj mają zastosowanie ogólne zasady określone przez Regulamin Studiów PW oraz bieżące rozporządzenia i zalecenia władz PW.</li> </ol> <h3><a name="oc">Zasady oceniania</a></h3> <p> Ocena z przedmiotu ustalana jest na podstawie: <ul> <li> dwóch kolokwiów -- razem do 50 punktów,</li> <li> projektu -- do 50 punktów.</li> </ul> Końcowa ocena jest wyznaczana na podstawie łącznej punktacji (0-100) przez zastosowanie standardowych progów.</p> <h3><a name="prj">Projekt</a></h3> <p> W obecnym semestrze projekt jest prowadzony w całości przeze mnie. Proszę o zapoznanie się z <a href="zum-projekt-zasady.html">zasadami</a> i zgłoszenia zespołów za pomocą arkusza wyboru tematu (link wysłany na listę mailową przedmiotu oraz dostępny w sekcji ogólnej kursu Moodle). <!-- <p> --> <!-- Tematy projektu zostaną przedstawione nie później niż w 3. tygodniu semestru.</p> --> <!-- <p> --> <!-- W obecnym semestrze projekt prowadzą: --> <!-- <ol> --> <!-- <li><a href="mailto:rbiedrzy@elka.pw.edu.pl?subject=ZUM-projekt">Rafał Biedrzycki</a> --> <!-- (pok. 24, konsultacje: czwartek 14.30-16) -- <b>do 15 zespołów</b>.</li> --> <!-- <li><a href="mailto:p.cichosz@elka.pw.edu.pl?subject=ZUM-projekt">Paweł Cichosz</a> --> <!-- (pok. 24, konsultacje: czwartek 8.45-10.10) -- <b>do 15 zespołów</b>.</li> --> <!-- </ol></p> --> <!-- <p> --> <!-- Proszę o zapoznanie się --> <!-- z <a href="zum-projekt-zasady.html">zasadami</a> i zgłoszenia zespołów --> <!-- z wybranymi tematami <b>bezpośrednio do odpowiednich prowadzących</b>.</p> --> <!-- <\!-- <\\!-- Wybór tematu jest w pełni swobodny, z zastrzeżeniem podanego wyżej -\\-> -\-> --> <!-- <\!-- <\\!-- ograniczenia maksymalnej liczby zespołów u każdego z prowadzących. -\\-> -\-> --> <!-- <p> --> <!-- W przypadku wyczerpania limitu miejsc u prowadzącego wybrany temat --> <!-- otrzymają Państwo informację o nieprzyjęciu zgłoszenia i prośbę o wybranie --> <!-- tematu u drugiego prowadzącego. Na stronach z tematami obu prowadzących --> <!-- będą zamieszczane informacje o liczbie wolnych miejsc lub o zajętości tematów.</p> --> <!-- <p> --> <!-- Prosimy o konsultowanie zagadnień dotyczących projektu wyłącznie z --> <!-- prowadzącym wybrany temat.</p> --> <ul> <!-- <li> <a href="/~rbiedrzy/ZUM/index.html">Tematy projektu -- Rafał Biedrzycki</a>.</li> --> <li> <a href="zum-projekt-tematy.html">Tematy projektu</a>.</li> <li> <a href="zum-projekt-zasady.html">Zasady realizacji projektu</a> (mogą być uszczegóławiane lub modyfikowane przez prowadzących).</li> <li> <a href="zum-R.html">Informacje o języku R</a>. Jest to podstawowe środowisko realizacji projektu.</li> </ul> <h3><a name="kol">Kolokwia</a></h3> <h4>Zasady</h4> <ol> <li> Kolokwia mają charakter "pisemnego sprawdzianu z notatkami", co oznacza, że każdy uczestnik może korzystać z dowolnych <em>własnych</em> (przyniesionych ze sobą) materiałów na papierze (kartek, zeszytów, książek itp.), lecz nie może się nimi wymieniać z innymi osobami. <li> W przypadku realizacji przedmiotu w trybie zdalnym kolokwia odbywają się w formie testów Moodle. <li> Pierwsze kolokwium odbywa się mniej więcej w połowie semestru (między 7 a 9 wykładem) w terminie ogłaszanym z dwutygodniowym wyprzedzeniem, a drugie kolokwium -- zazwyczaj w terminie ostatniego wykładu w semestrze. <li> Kolokwium poprawkowe, na którym można poprawiać ocenę z jednego bądź obu kolokwiów, jest organizowane w ostatnich dniach semestru lub pierwszych dniach sesji. Udział w nim oznacza rezygnację z oceny uzyskanej wcześniej (z wyjątkiem sytuacji, gdy stosowanie tej zasady powodowałoby niezaliczenie przedmiotu). </ol> <h3><a name="plan">Plan wykładów (przybliżony)</a></h3> <table border="1"> <tbody> <tr> <td>Wykład</td> <td>Temat</td> </tr> <tr> <td>1</td> <td>Informacje organizacyjne i wprowadzenie </td> </tr> <tr> <td>2-3</td> <td>Przegląd/przypomnienie elementów teorii (PAC-uczenie, wymiar VC) i podstawowych algorytmów (drzewa decyzyjne, naiwny klasyfikator bayesowski, model liniowy, ocena jakości modeli)</td> </tr> <tr> <td>4</td> <td>Bliższe spojrzenie na drzewa decyzyjne (przycinanie, obsługa brakujących wartości atrybutów, drzewa regresji, drzewa modeli)</td> </tr> <tr> <td>5</td> <td>Bliższe spojrzenie na klasyfikację bayesowską (sieci bayesowskie, nie całkiem naiwny klasyfikator bayesowski)</td> </tr> <tr> <td>6</td> <td> Bliższe spojrzenie na modele liniowe (estymacja parametrów, diagnostyka, regresja logistyczna, kalibracja predykcji probabilistycznych)</td> </tr> <tr> <td>7</td> <td>Regularyzacja modeli, algorytm SVM (maksymalizacja marginesu, postać prymalna)</td> </tr> <tr> <td>8</td> <td>Kolokwium 1</td> </tr> <tr> <td>9</td> <td>Algorytm SVM c.d. (postać dualna, funkcje jądrowe, wariant do regresji), modele bazowe (koncepcja, tworzenie modeli bazowych, łączenie predykcji).</td> </tr> <tr> <td>10</td> <td>Modele zespołowe c.d. (bagging, las losowy, boosting)</td> </tr> <tr> <td>11</td> <td>Koszty pomyłek, nierównoważone klasy, bliższe spojrzenie na ocenę jakości modeli (ocena klasyfikacji wieloklasowej, procedury oceny, kryteria informacyjne)</td> </tr> <tr> <td>12</td> <td>Grupowanie (k-środków, gęstościowe, ocena jakości)</td> </tr> <tr> <td>13</td> <td>Detekcja anomalii (klasyfikacja jednoklasowa, niepodobieństwo do sąsiadów, niepodobieństwo do grup)</td> </tr> <tr> <td>14</td> <td>Selekcja i transformacja atrybutów </td> </tr> <tr> <td>15</td> <td>Kolokwium 2</td> </tr> </tbody> </table> <h3><a name="sla">Slajdy do wykładów (realizacja zdalna)</a></h3> <p> Dla wykładów realizowanych zdalnie będą tu po każdym wykładzie zamieszczane używane slajdy.</p> <ul> <!-- <li> <a href="slajdy/zum-s1.pdf">Slajdy do wykładu 1</a>.</li> --> <!-- <li> <a href="slajdy/zum-s2.pdf">Slajdy do wykładu 2</a>.</li> --> <!-- <li> <a href="slajdy/zum-s3.pdf">Slajdy do wykładu 3</a>.</li> --> <!-- <li> <a href="slajdy/zum-s4.pdf">Slajdy do wykładu 4</a>.</li> --> <!-- <li> <a href="slajdy/zum-s5.pdf">Slajdy do wykładu 5</a>.</li> --> <!-- <li> <a href="slajdy/zum-s6.pdf">Slajdy do wykładu 6</a>.</li> --> <!-- <li> <a href="slajdy/zum-s7.pdf">Slajdy do wykładu 7</a>.</li> --> <!-- <li> <a href="slajdy/zum-s9.pdf">Slajdy do wykładu 9</a>.</li> --> <!-- <li> <a href="slajdy/zum-s10.pdf">Slajdy do wykładu 10</a>.</li> --> <!-- <li> <a href="slajdy/zum-s11.pdf">Slajdy do wykładu 11</a>.</li> --> <!-- <li> <a href="slajdy/zum-s12.pdf">Slajdy do wykładu 12</a>.</li> --> <!-- <li> <a href="slajdy/zum-s13.pdf">Slajdy do wykładu 13</a>.</li> --> <!-- <li> <a href="slajdy/zum-s14.pdf">Slajdy do wykładu 14</a>.</li> --> </ul> <h3><a name="wyk">Notatki do wykładów (realizacja stacjonarna)</a></h3> <p> Dla wykładów realizowanych stacjonarnie będzie tu po każdym wykładzie zamieszczana notatka podsumowująca jego treść.</p> <ul> <li> <a href="wyklad/zum-podstawy-teoria.pdf">Przegląd/przypomnienie podstawowych elementów teorii uczenia się</a> (materiał uzupełniający do wykładu 2).</li> <li> <a href="wyklad/zum-podstawy-algorytmy.pdf">Przegląd/przypomnienie podstawowych algorytmów uczenia się</a> (materiał uzupełniający do wykładów 2 i 3).</li> <li> <a href="wyklad/zum-podstawy-ocena.pdf">Przegląd/przypomnienie podstawowych metod oceny jakości modeli</a> (materiał uzupełniający do wykładu 3).</li> </ul> <!-- <ul> --> <!-- <li> <a href="wyklad/zum-w1.pdf">Podsumowanie wykładu 1</a>.</li> --> <!-- <li> <a href="wyklad/zum-w2.pdf">Podsumowanie wykładu 2</a>.</li> --> <!-- <\!-- <li> <a href="wyklad/zum-w3.pdf">Podsumowanie wykładu 3</a>.</li> -\-> --> <!-- <li> <a href="wyklad/zum-w3r.pdf">Podsumowanie wykładu 3 (wersja z --> <!-- rozszerzonym komentarzem na czas zawieszania zajęć)</a>.</li> --> <!-- <\!-- <li> <a href="wyklad/zum-w4.pdf">Podsumowanie wykładu 4</a>.</li> -\-> --> <!-- <li> <a href="wyklad/zum-w4r.pdf">Podsumowanie wykładu 4 (wersja z --> <!-- rozszerzonym komentarzem na czas zawieszania zajęć)</a>.</li> --> <!-- <\!-- <li> <a href="wyklad/zum-w5.pdf">Podsumowanie wykładu 5</a>.</li> -\-> --> <!-- <li> <a href="wyklad/zum-w5r.pdf">Podsumowanie wykładu 5 (wersja z --> <!-- rozszerzonym komentarzem na czas zawieszania zajęć)</a>.</li> --> <!-- <\!-- <li> <a href="wyklad/zum-w6.pdf">Podsumowanie wykładu 6</a>.</li> -\-> --> <!-- <li> <a href="wyklad/zum-w6r.pdf">Podsumowanie wykładu 6 (wersja z --> <!-- rozszerzonym komentarzem na czas zawieszania zajęć)</a>.</li> --> <!-- <\!-- <li> <a href="wyklad/zum-w7.pdf">Podsumowanie wykładu 7</a>.</li> -\-> --> <!-- <li> <a href="wyklad/zum-w7r.pdf">Podsumowanie wykładu 7 (wersja z --> <!-- rozszerzonym komentarzem na czas zawieszania zajęć)</a>.</li> --> <!-- <\!-- <li> <a href="wyklad/zum-w8.pdf">Podsumowanie wykładu 8</a>.</li> -\-> --> <!-- <li> <a href="wyklad/zum-w8r.pdf">Podsumowanie wykładu 8 (wersja z --> <!-- rozszerzonym komentarzem na czas zawieszania zajęć)</a>.</li> --> <!-- <\!-- <li> <a href="wyklad/zum-w9.pdf">Podsumowanie wykładu 9</a>.</li> -\-> --> <!-- <li> <a href="wyklad/zum-w9r.pdf">Podsumowanie wykładu 9 (wersja z --> <!-- rozszerzonym komentarzem na czas zawieszania zajęć)</a>.</li> --> <!-- <\!-- <li> <a href="wyklad/zum-w10.pdf">Podsumowanie wykładu 10</a>.</li> -\-> --> <!-- <li> <a href="wyklad/zum-w10r.pdf">Podsumowanie wykładu 10 (wersja z --> <!-- rozszerzonym komentarzem na czas zawieszania zajęć)</a>.</li> --> <!-- <\!-- <li> <a href="wyklad/zum-w11.pdf">Podsumowanie wykładu 11</a>.</li> -\-> --> <!-- <li> <a href="wyklad/zum-w11r.pdf">Podsumowanie wykładu 11 (wersja z --> <!-- rozszerzonym komentarzem na czas zawieszania zajęć)</a>.</li> --> <!-- <\!-- <li> <a href="wyklad/zum-w12.pdf">Podsumowanie wykładu 12</a>.</li> -\-> --> <!-- <li> <a href="wyklad/zum-w12r.pdf">Podsumowanie wykładu 12 (wersja z --> <!-- rozszerzonym komentarzem na czas zawieszania zajęć)</a>.</li> --> <!-- <\!-- <li> <a href="wyklad/zum-w13.pdf">Podsumowanie wykładu 13</a>.</li> -\-> --> <!-- <li> <a href="wyklad/zum-w13r.pdf">Podsumowanie wykładu 13 (wersja z --> <!-- rozszerzonym komentarzem na czas zawieszania zajęć)</a>.</li> --> <!-- <\!-- <li> <a href="wyklad/zum-w14.pdf">Podsumowanie wykładu 14</a>.</li> -\-> --> <!-- <li> <a href="wyklad/zum-w14r.pdf">Podsumowanie wykładu 14 (wersja z --> <!-- rozszerzonym komentarzem na czas zawieszania zajęć)</a>.</li> --> <!-- </ul> --> <h3><a name="cw">Ćwiczenia sprawdzające</h3> <p> W trakcie semestru będą tu udostępniane ćwiczenia do (niektórych) wykładów, mające na celu ułatwienie weryfikacji zrozumienia ich treści i przygotowania się do kolokwiów.</p> <ul> <!-- <li> <a href="cwiczenia/zum-c2.pdf">Ćwiczenia do wykładu 2</a>.</li> --> <!-- <li> <a href="cwiczenia/zum-c3.pdf">Ćwiczenia do wykładu 3</a>.</li> --> <!-- <li> <a href="cwiczenia/zum-c4.pdf">Ćwiczenia do wykładu 4</a>.</li> --> <!-- <li> <a href="cwiczenia/zum-c5.pdf">Ćwiczenia do wykładu 5</a>.</li> --> <!-- <li> <a href="cwiczenia/zum-c6.pdf">Ćwiczenia do wykładu 6</a>.</li> --> <!-- <li> <a href="cwiczenia/zum-c7.pdf">Ćwiczenia do wykładu 7</a>.</li> --> <!-- <li> <a href="cwiczenia/zum-c9.pdf">Ćwiczenia do wykładu 9</a>.</li> --> <!-- <li> <a href="cwiczenia/zum-c10.pdf">Ćwiczenia do wykładu 10</a>.</li> --> <!-- <li> <a href="cwiczenia/zum-c11.pdf">Ćwiczenia do wykładu 11</a>.</li> --> <!-- <li> <a href="cwiczenia/zum-c12.pdf">Ćwiczenia do wykładu 12</a>.</li> --> <!-- <li> <a href="cwiczenia/zum-c13.pdf">Ćwiczenia do wykładu 13</a>.</li> --> <!-- <li> <a href="cwiczenia/zum-c14.pdf">Ćwiczenia do wykładu 14</a>.</li> --> </ul> <h3><a name="demo">Demonstracje użycia wybranych funkcji w R</a></h3> <p> Znajdują się tu bardzo proste demonstracje w języku R nawiązujące do niektórych zagadnień omawianych na wykładzie, które mogą być punktem wyjścia do samodzielnego eksperymentowania dla osób po raz pierwszy stykającym się z tym środowiskiem. Zachęcam do prześledzenia i rozwinięcia tych przykładów, a w szczególności do zapoznania się z używanymi funkcjami i znaczeniem ich argumentów oraz zrozumienia stosowanych niekiedy prostych idiomów języka R, co może istotnie przyspieszyć oswajanie się z nim i ułatwić pracę nad projektem. Będę oczywiście wdzięczny za wytknięcie błędów, gdyby takie się tu wkradły. Numeracja przykładów służy wyłącznie celom porządkowym i nie ma związku z kolejnością wykładów, a ich zakres nie odpowiada ściśle zakresowi wykładu.</p> <!-- TODO: aktualizacja w celu lepszego dopasowania do ZUM --> <ol> <li> <a href="R/zum-R1.html">Przykłady w R (1)</a> <li> <a href="R/zum-R2.html">Przykłady w R (2)</a> <li> <a href="R/zum-R3.html">Przykłady w R (3)</a> <li> <a href="R/zum-R4.html">Przykłady w R (4)</a> <li> <a href="R/zum-R5.html">Przykłady w R (5)</a> <li> <a href="R/zum-R6.html">Przykłady w R (6)</a> <li> <a href="R/zum-R7.html">Przykłady w R (7)</a> <li> <a href="R/zum-R8.html">Przykłady w R (8)</a> <li> <a href="R/zum-R9.html">Przykłady w R (9)</a> <li> <a href="R/zum-R10.html">Przykłady w R (10)</a> <li> <a href="R/zum-R11.html">Przykłady w R (11)</a> <li> <a href="R/zum-R12.html">Przykłady w R (12)</a> </ol> <h3><a name="kod">Przykłady kodu w R</a></h3> <p> Jako zachętę do zapoznania się z właściwościami R jako języka programowania zamieszczam tu przykładowe pliki źródłowe ilustrujące niektóre z tych właściwości.</p> <ol> <li> <a href="progR/index.R">index.R</a> (demonstracja indeksowania wektorów i tablic) <li> <a href="progR/list.R">list.R</a> (demonstracja list) <li> <a href="progR/noloop.R">noloop.R</a> (demonstracja możliwości unikania pętli) <li> <a href="progR/scope.R">scope.R</a> (demonstracja leksykalnego zasięgu i domknięć) <li> <a href="progR/lazy.R">lazy.R</a> (demonstracja leniwej ewaluacji) <li> <a href="progR/class.R">class.R</a> (demonstracja klas i metod) <li> <a href="progR/oper.R">oper.R</a> (demonstracja przeciążania operatorów) <li> <a href="progR/quine.R">quine.R</a> (ciekawostka: demonstracja <em>quine'ów</em>) <li> <a href="progR/tupper.R">tupper.R</a> (ciekawostka: demonstracja formuły Tuppera) </ol> <h3><a name="lit">Literatura</a></h3> <p> Literatura dotycząca szczegółowych zagadnień, w tym zwłaszcza tematów projektu, rekomendowana jest indywidualnie w ramach konsultacji. Tutaj zamieszczam tylko nieliczne wybrane książki, których zakres tematyczny w znacznym stopniu jest zgodny z zakresem przedmiotu.</p> <ul> <li> Witten I. H., Frank E., Hall M. A., Pal, C. J. (2016). Data Mining: Practical Machine Learning Tools and Techniques (4th edition). Morgan Kaufmann. <li> Hastie, T., Tibshirani, R., Friedman, J. (2016). The Elements of Statistical Learning: Data Mining, Inference, and Prediction (2nd edition). Springer. <li> Mitchell, T. Machine Learning. McGraw-Hill, 1997, <li> Han J., Kamber M., Pei J. (2011). Data Mining: Concepts and Techniques (3rd edition). Morgan Kaufmann. <li> Koronacki J., Ćwik J. (2008). Statystyczne systemy uczące się. Oficyna Wydawnicza Exit. <li> Biecek P. (2014). Przewodnik po pakiecie R. Oficyna Wydawnicza GIS. <li> Cichosz P. (2015). <a href="../DMR">Data Mining Algorithms: Explained Using R</a>. Wiley. </ul> <h1></h1> <address> <a href="mailto:p.cichosz@elka.pw.edu.pl">Paweł Cichosz</a> </address> </body> </html>