Jeżeli w tym co napisałem poniżej jest jakas niezgodnosć z tym co jest podane w materiałach przygotowanych przez Wykładowcę to naturalnie decydujące są wymagania Wykładowcy (bardo proszę o zgłaszanie mi takich niescisłosci, abym mógł je usunąć).


Kilka uwag wstępnych.
Moim zdaniem UNIXa nie można się nauczyć!
Są wprawdzie ludzie, którym się to udało (znam przynajmniej kilku takich), ale sam się do nich nie zaliczam i jestem przekonany, że jest to absolutnie niemożliwe w ciągu jednego semestru zajęć! Jaki jest wobec tego cel naszych spotkań?
Nauczyć się korzystać z UNIXa (to zupełnie co innego!).

To znaczy, że nie oczekuję od nikogo, że nauczy się wszystkich opcji polecenia ls (oto one: abcCdfFgilLmnopqrRstux1), ani tym bardziej, że będzie wiedział jaka jest różnica pomiędzy np. opcją r i R. Oczekuję natomiast, że każdy będzie potrafił to szybko sprawdzić.

Proszę zwrócić uwagę na słowo kluczowe "potrafić". Znaczy ono zupełnie co innego niż "wiedzieć jak to zrobić" - na sprawdzianach będę się starał oceniać własnie "umiejętnosć wykonania" pewnych zadań i to w konkretnym czasie. Nie będzie moim celem wymyslenie takich zadań, których nikt nie będzie potrafił wykonać, ale takich, które pozwolą zróżnicować osoby, które potrafią pewne zadania wykonać szybko i sprawnie od tych, którzy jedynie "wiedzą jak to zrobić" i "gdyby było więcej czasu...".

Zwracam uwagę tym wszystkim, którzy nie znają języka angielskiego, że po pierwsze powinni się go jak najszybciej nauczyć (nie można zostać inżynierem elektronikiem, bez przynajmniej biernej znajomosci tego języka). Po drugie natomiast, że powinni wyposażyć się w dobry podręcznik do UNIXa w inym znanym sobie języku (np. polskim) i to podręcznik pozwalający na szybkie wyszukanie potrzebnych wiadomosci.

Powyższe jest istotne zwłaszcza dlatego, że na sprawdzianie można się spodziewać zadania polegającego na wykorzystaniu polecenia systemu, które nie było przerabiane na zajęciach - aby sprawdzić umiejętnosć wyszukiwania potrzebnej informacji (w takim przypadku będzie podana nazwa polecenia lub inna wskazówka umożliwiająca jego odnalezienie).

Edytor tekstu.
Należy opanować jeden dowolnie wybrany edytor tekstu. Zadanie na sprawdzianie będzie polegało na wykonaniu  pewnych operacji na tekscie - nie będzie sprawdzane jaki edytor został użyty. Zadanie będzie tak przygotowane, aby sprawdzić umiejętnosć wykorzystania takich poleceń edytora jak wyszukiwanie i zamiana tekstu, operacje na blokach tekstu.
Niezależnie od dowolnosci, o której pisałem powyżej przedstawiam kilka rad dotyczących wyboru edytora:



Powrót